Creciun Galina, profesoară la disciplina Medicina internă și geriatrie cu nursing specific, solicitant grad didactic superior a susținut la data 21.10.2020, în CEMF ,,Raisa Pacalo”, Sala de tratamente, CESIM, lecția practică cu subiectul Nursing-ul specific în diabetul zaharat, în grupa 301 (II), specialitatea Obstetrică, calificarea Moașă.Proiectul lecţiei a fost conceput conform cadrului ERRE cu respectarea celor patru secvenţe ale acestui cadru. Conform scenariului lecţiei etapa – evocare s-a realizat prin comentarea imaginii Diabetul zaharat în lume, cu referire la datele epidemiologice ale diabetului zaharat. S-au făcut legături inter- și intradisciplinare cu disciplinele Bazele științei nursing, Antomia și fiziologia omului, Farmacologia, Semiologia mediacală cu ajutorul tehnicii Bliț interviu.Realizarea activității practice s-a efectuat în baza cazurilor clinice problematizate (8 la număr). Sarcinile propuse au permis de a discuta despre diabetul zaharat (etiologie, manifestările clinice, stările de urgență, principiile de diagnostic și tratament); de a stabili nevoile prioritare afectate, a formula diagnosticul de nursing și de a propune măsurile de îngrijire; de a consilia și demonstra manoperile practice realizate în diagnosticul diabetului zaharat. La etapa reflecția s-a completet Graficul T cu enunţuri simple referitor la metodele de profilaxie ale diabetului zaharat.Extenzia să referit la elaborarea unui regim alimentar, pentru o zi a unui pacient cu diabet zaharat supraponderal, care va fi discutat la următoarea lecție practică Școlarizarea pacientului cu diabet zaharat.Evaluarea finală a elevilor s-a efectuat în baza mai multor criterii: răspunsurile primite la bliț interviu, argumentarea răspunsurilor din cazul clinic problematizat, consilierea și demonstrarea manoperilor practice, completarea ghidului lecțiilor practice.Pe parcursul lecției s-au dezvoltat competenţele specifice: examinarea complexă a pacientului/bolnavului terapeutic cu identificarea simptomelor şi sindroamelor în afecţiunile endocrine; realizarea îngrijirilor individualizate conform etapelor procesului de nursing, algoritmizarea etapelor asistenţei medicale de urgenţă conform Protocoalelor Clinice Naţionale, comunicarea eficientă în diverse situaţii socio – profesionale şi şcolarizarea pacientului terapeutic/membrilor familiei în acordarea îngrijirilor specifice.Resursele utilizate la lecția practică (Minitabele, Mulaj anatomic, Tutorial Patoge-nia DZ https://-screencast-o-matic.com/watch/cY1F62C5b0, Glucometria https://screencast-o-matic.com/watch/cYjnbmE8VS, TIC, Seringi, garou, stativ, sol.alcool, flacon cu insulină, sol. Glucozae 40%, produse alimentare (artificiale), cuve renale, tensiometru, glucometru, urinar, filme didactice, Standarde/algoritm ale deprinderilor practice, ghidul lecțiilor practice) au asigurat formarea competenţelor şi abilităţilor specifice la viitorii specialiști medicali.